بورسهای کالا و ابزارهای نوین مالی مورد استفاده در آنها را می توان آخرین زنجیره از فرآیند گسترش و توسعه بازارها دانست که در پاسخ به نیاز اقتصاد به افزایش شفافیت و اطلاع رسانی، مدیریت ریسک ناشی از نوسان قیمت،سازماندهی بازارها در جهت ارتقاء کارایی و به بیان خلاصه کاهش هزینههای مبادله، ظهور یافته اند.فعالیت بورس کالا در ایران از شهریور سال 1382 با تاسیس بورس فلزات آغاز شده و با توسعه حوزه فعالیت هم اکنون با نام شرکت بورس کالای ایران محصولات بیش از 90 شرکت داخلی و 40 شرکت خارجی را در بخش کالاهای صنعتی (فلزات و سیمان)، پتروشیمی، کشاورزی و قراردادهای آتی کالا پذیرفته و مورد معامله قرار می دهد.