اعطای اعتبار

اعتبار معاملاتی چیست؟

یکی از خدماتی که برای سرمایه گذاران در بازار سرمایه، اهمیت زیادی دارد، دریافت اعتبار معاملاتی از کارگزاری برای خرید سهام است. اعتبار معاملاتی به معنای قرض گرفتن نقدینگی از کارگزاری جهت انجام معاملات سهام در بورس است. سرمایه گذاران با استفاده از اعتباری که از کارگزاری دریافت می کنند، پول بیشتری در اختیار خواهند داشت؛ بنابراین می توانند سهام بیشتری بخرند و در نتیجه بیشتر سود کنند. به زبان ساده اعتبار خرید سهام در حقیقت مقدار وجهی است که کارگزاری در اختیار مشتریان واجد شرایط خود قرار می دهد، تا آن ها بتوانند در کنار سرمایه اصلی خود از آن برای خرید سهام بیشتر استفاده کنند. اما این اعتبار معاملاتی را می‌توان مانند یک چاقوی دولبه دانست که هم پتانسیل افزایش سود و هم پتانسیل افزایش زیان را دارد. بنابراین اعتبار معاملاتی بهترین گزینه برای کسانی است که سرمایه‌گذاری را به صورت حرفه‌ای و با واقع‌بینی در بورس انجام می‌دهند و خودشان را برای همه سناریوها آماده کرده‌اند. در واقع با کسب دانش، داشتن راهبرد یا استراتژی معاملاتی و استفاده از تجربه، می توان با دریافت اعتبار معاملاتی، به بازدهی بالاتری در بازار سرمایه دست پیدا کرد. اما در عین حال ریسک هایی نیز پیش روی دریافت کنندگان اعتبار قرار دارد که مهم ترین آن ها عبارتند از:

*    احتمال افزایش زیان در بازارهای نزولی: اگر شما با 100 میلیون تومان سرمایه خودتان در بورس شروع به فعالیت کنید و متحمل یک زیان 20 درصدی شوید، ضرر شما معادل 20 میلیون تومان است. ولی اگر علاوه بر سرمایه خود و از محل اعتبار دریافتی مثلا 150 میلیون تومان در بازار سرمایه گذاری کرده باشید و متحمل یک زیان 20 درصدی شوید، ضرر شما معادل 30 میلیون تومان خواهد بود. بنابراین در صورت خرید سهام با استفاده از اعتبار معاملاتی در بازارهای منفی و نزولی، احتمال افزایش زیان نیز وجود دارد.

*    ریسک نقدینگی در زمان تسویه اعتبار: اعتبارات کارگزاری ها دارای تاریخ سررسید مشخصی برای تسویه می باشد و سرمایه گذار در زمان دریافت اعتبار معاملاتی، متعهد می گردد که در موعد مشخص شده اعتبار خود را تسویه نماید. این تسویه می تواند از طریق فروش سهام خریداری شده از طریق اعتبار یا از طریق واریز نقدی توسط سرمایه گذار انجام پذیرد. اگر در موعد مشخص شده جهت تسویه اعتبار، سرمایه گذار به هر دلیلی نتواند اعتبار معاملاتی دریافت شده را تسویه نماید، کارگزار این اختیار را دارد که برای به دست آوردن نقدینگی اعطایی خود،  نسبت به فروش سهام های سرمایه گذار تا سقف تسویه مبلغ اعتبار اقدام کند. همچنین اعتبار معاملاتی دریافتی از کارگزاری برای سرمایه گذار دارای هزینه است و چنانچه در شرایط بد بازار، سرمایه گذار نتواند با استفاده از اعتبار دریافتی، بازده موردنظر خود را تامین کند، متحمل هزینه دیگری تحت عنوان هزینه اعتبار گردیده است.

شرایط و ضوابط دریافت اعتبار از کارگزاری بانک ملت

*    در کارگزاری بانک ملت جهت اعطای اعتبار، گردش حساب و سبد دارایی سرمایه گذار ملاک عمل قرار می گیرد. اگر فرد متقاضی دریافت اعتبار، از قبل مشتری کارگزاری بانک ملت باشد، گردش حساب سه ماهه گذشته وی در کارگزاری بانک ملت، مورد بررسی قرار خواهد گرفت و اگر متقاضی دریافت اعتبار، جزو مشتریان کارگزاری بانک ملت نباشد، از ایشان درخواست می شود تا گردش حساب سه ماهه گذشته خود و سبد دارایی قابل انتقال خود را در قالب اکسل، جهت بررسی به واحد اعتبارات کارگزاری ارسال نماید. پس از انجام محاسبات، مبلغ اعتبار قابل اعطا از طرف کارگزاری به مشتری اعلام می گردد.

*    در بررسی و آنالیز سبد دارایی (پرتفوی) متقاضیان اعتبار، به پرتفوی های تک سهم، به دلیل تحمیل ریسک نقدشوندگی، اعتباری تعلق نخواهد گرفت.

*    به منظور جلوگیری از خروج سهام مشتریان اعتباری از سبد دارایی ایشان نزد کارگزاری، سهام مشتریان اعتباری، مطابق دستورالعمل های قانونی مقرر، در کارگزاری بانک ملت فریز می شود.

*    تخصیص اعتبار به سرمایه گذاران متقاضی دریافت اعتبار، بر اساس دستورالعمل های قانونی مقرر و نیز آیین نامه های داخلی شرکت صورت می گیرد. سقف درصدی اعطای اعتبار به یک سرمایه گذار متقاضی دریافت اعتبار در کارگزاری بانک ملت، حداکثر معادل50 درصد ارزش حساب تضامین وی خواهد بود. این سقف درصدی برای مشتریان پر گردش کارگزاری، تا سقف 80 درصد ارزش حساب تضامین مشتری قابل افزایش خواهد بود. مشتری پر گردش حقیقی شامل مشتریانی می شود که طی یک سال ناشی از عملکرد خود، حداقل معادل یک میلیارد ریال کارمزد معاملاتی برای کارگزاری ایجاد نموده اند و حداقل گردش اعتبار آن ها، سه بار در ماه بوده باشد.

*    میزان گردش حساب هر مشتری اعتباری حقیقی در هر ماه، می بایست حداقل 2 برابر مبلغ اعتبار دریافتی ایشان باشد. احراز این میزان گردش توسط مشتریان اعتباری، برای تمدید اعتبار ایشان برای دوره های بعدی الزامی است.

نحوه تمدید و تسویه اعتبار مشتریان

*    مشتری اعتباری در صورت عدم تحقق حداقل گردش ماهانه اشاره شده طی دوره سه ماهه فعالیت باید نسبت به تسویه اعتبار خود در پایان سه ماه اقدام نماید. قرارداد اعتباری این مشتریان، پس از انقضای مدت 3 ماهه، تمدید نخواهد شد. اعتبار مشتریانی که حداقل گردش ماهانه را احراز نموده اند، در پایان مقاطع سه ماهه به صورت خودکار تمدید می گردد.

*    پس از اعلام واحد اعتبارات، ظرف 2 روز کاری تسویه برای تمامی مشتریان لازم الاجرا می باشد.

فرآیند دریافت اعتبار در کارگزاری بانک ملت

1.تکمیل فرم درخواست اعتبار طبق فرمت ذیل و سپس جهت بررسی، ارسال به واحد اعتبارات کارگزاری

2. انتقال سهام مشتری به کارگزاری ملت و فریز سهام ایشان

3. امضای قرارداد اعتباری  

4. اخذ چک یا سفته معادل 1.5 برابر مبلغ اعتبار (چک بایستی به نام مشتری متقاضی اعتبار باشد.)

5. شارژ اعتبار در حساب مشتری

جهت اطلاعات بیشتر و یا انجام مراحل دریافت اعتبار می‌توانید با واحد اعتبارات کارگزاری ملت تماس حاصل فرمایید.

لطفا پس از ارسال مدارک تاییدیه دریافت آن را از کارشناس مربوطه دریافت نمایید.

ایمیل واحد پذیرش: 

etebar@mellatbroker.ir

اسکرول به بالا